(Egyébként van, 1999-ben az ENSZ támogatásával tartották meg, november 19-én) Tessék, ez most szóljon nekik. Egy kedves barátnőmmel, Csintalan Eszterrel összegyűjtöttünk néhány dolgot a férfiakról és arról, hogyan lett ilyen a férfi és milyen most, a 21- század hajnalán. Olvassátok szeretettel az első részt.

A férfi elé támasztott elvárásaink, hogy legyen megértő, figyelmes, rendelkezzen egzisztenciával, valamint jó problémamegoldó képességgel és éles logikával. Képes legyen gondoskodni egy családról, lehessen rá számítani. Hiszen minden nő a potenciális férjjelöltet is keresi az adott férfiban. A férfi legyen az erősség, a bátorság szinonimája. Legyen megfelelő társ a mindennapokban munkatársként, barátként, szeretőként, szerelmesként.
A téma körültapogatását talán a férfikutatásokkal érdemes kezdeni. „ A férfikutatások a sajátos és változó társadalmi–történelmi-kulturális formációkként felfogott maszkulinitások és férfi tapasztalások kutatására irányulnak. Az ilyen kutatások a maszkulinitásokat vizsgálati tárgyként fogják fel ahelyett, hogy azokat univerzális normák szintjére emelnék”- írja Hadas Miklós; A férfiasság kódjai című könyvében.
A férfiasság kutatása az 1950-es évek környékén kezdődött. Parsons és munkatársai az ’50-es évek közepén publikálták legfontosabb művüket, melyen különbséget tettek az expresszív-női és az instrumentális-férfi nemi szerepek között. A kritikusok egyetértenek abban, hogy nem jó megközelítés, ha a nemi szerepeket harmóniaelméleti alapokon fogjuk fel, ugyanis akkor nem számolunk a társadalmi konfliktusokkal, az osztály-faji-etnikai jellegű alá-fölérendeltségből adódó társadalmi viszonyokkal. A hetvenes-nyolcvanas években szerveződtek férficsoportok, melyek szembefordultak a feminizmussal és a média erejét kívánták felhasználni saját céljaik eléréséhez.
Ha már a médiáról esik szó. A tömegkommunikáció népszerűsödésével mindkét nemre nagy elvárás került. Megjelent a mindig az adott kor ideálját szerepeltető temérdeknyi reklám és mozifilm.

Ha megnézünk egy művészeti oktatási intézményt a tanári kar szinte csak nőből áll. Ahogy megyünk egyre feljebb, komolyabb képzés felé, úgy nő a férfiak aránya. Kezdetben, a filmiparban is a férfiak domináltak. Az 1990-es évek elején a cannes-i filmfesztivál 27 filmjéből 26-ot férfi rendezett. A díjakat a férfi főszereplők vitték el. A filmvásznon is többségében férfiakkal foglalkozó filmeket láthattunk az 1980-1990-es években. Napjainkra a nők is „helyet szereztek” maguknak. Csak, hogy néhány példát említsünk az erősebbik nem dominanciájára; az Amadeus nagy sikerű film, Mozart életét dolgozta fel. Vagy az Esőember, a Száz éves ember, Forrest Gump és még sorolhatnám. A sorozatokra is a férfiuralom jellemző. Például a híres krimi írók regényiből készült adaptációk: Sherlock Holmes és Poirot történetei. A zene és színház területén is hasonlóan billen a mérleg, a férfiak javára.
Egy énekesnő esetében nagyon fontos, hogy a férfiak mit gondolnak róla, hogy ítélik meg. És itt már nem csak a tehetség, a kinézet is számít. Ezzel ellentétben a másik nem a maga javára annyit mond: egy férfinak elég, ha az ördögnél egy fokkal szebb.
A Figyelő-Hewitt KarrierStart végzett egy kutatást, miszerint „az egyik legszembetűnőbb különbség a pályakezdő férfiak és nők között a fizetési elvárások alakulása. A frissdiplomások átlagosan bruttó 284 ezer forintot szeretnének keresni, viszont a férfiak magasabb fizetést tartanak reálisnak, ők átlagosan 24 262 forinttal magasabb összeget kérnek munkáltatójuktól. Azok a sztereotípiák beigazolódni látszanak, miszerint a férfiak inkább mások vezetését tűzik ki célul.” Számos szociológiai kutatás szólt már arról, hogy mi a különbség a nemek keresetében. Több férfi helyezkedik el magasabb pozícióban, mint nő, illetve ugyanolyan munkát végző és beosztásban szereplő férfi több pénzt kap munkaadójától. A férfiakra sokkal inkább jellemző a harciasság, karriervágy, versenyszellem- ezeket már évszázadok óta magukkal cipelik- ez határozza meg pályaválasztásukat is.
Folytatás következik..... :)