ThatsDoro

ThatsDoro

A férfi a XXI. század hajnalán 1. rész

2015. március 11. - ThatsDoro
A napokban volt nőnap. Sok férfi ismerősöm sérelmezi, hogy a férfiaknak nincs ilyen napjuk.
(Egyébként van, 1999-ben az ENSZ támogatásával tartották meg, november 19-én) Tessék, ez most szóljon nekik. Egy kedves barátnőmmel, Csintalan Eszterrel összegyűjtöttünk néhány dolgot a férfiakról és arról, hogyan lett ilyen a férfi és milyen most, a 21- század hajnalán. Olvassátok szeretettel az első részt.

Mai korunk férfiideáljának megtestesítői még a csapból is folynak. A divatmagazinok, a közösségi oldalak, a reklámok hemzsegnek a világos- sötétbarna rövid hajú, barna szemű, borostás, enyhén kisfiús arcú, szálkás testalkatú férfiaktól. Ugyanúgy, mint a nőknél a férfiakban is megtalálható a megfelelési vágy, hiszen ők is alkalmazkodni akarnak a társadalom elvárásaihoz, talán nem annyira látványosan, mint a hölgyek. Azonban ezek a dolgok csak külsőségek. A férfiak gondolatairól, félelmeiről, belső tulajdonságaikról azonban már kevesebbet lehet hallani. Milyen is a modern kor férfija? Megpróbáltuk összeszedni.
A férfi elé támasztott elvárásaink, hogy legyen megértő, figyelmes, rendelkezzen egzisztenciával, valamint jó problémamegoldó képességgel és éles logikával. Képes legyen gondoskodni egy családról, lehessen rá számítani. Hiszen minden nő a potenciális férjjelöltet is keresi az adott férfiban.  A férfi legyen az erősség, a bátorság szinonimája. Legyen megfelelő társ a mindennapokban munkatársként, barátként, szeretőként, szerelmesként.








A téma körültapogatását talán a férfikutatásokkal érdemes kezdeni. „ A férfikutatások a sajátos és változó társadalmi–történelmi-kulturális formációkként felfogott maszkulinitások és férfi tapasztalások kutatására irányulnak. Az ilyen kutatások a maszkulinitásokat vizsgálati tárgyként fogják fel ahelyett, hogy azokat univerzális normák szintjére emelnék”- írja Hadas Miklós; A férfiasság kódjai című könyvében.
A férfiasság kutatása az 1950-es évek környékén kezdődött. Parsons és munkatársai az ’50-es évek közepén publikálták legfontosabb művüket, melyen különbséget tettek az expresszív-női és az instrumentális-férfi nemi szerepek között. A kritikusok egyetértenek abban, hogy nem jó megközelítés, ha a nemi szerepeket harmóniaelméleti alapokon fogjuk fel, ugyanis akkor nem számolunk a társadalmi konfliktusokkal, az osztály-faji-etnikai jellegű alá-fölérendeltségből adódó társadalmi viszonyokkal. A hetvenes-nyolcvanas években szerveződtek férficsoportok, melyek szembefordultak a feminizmussal és a média erejét kívánták felhasználni saját céljaik eléréséhez.
Ha már a médiáról esik szó. A tömegkommunikáció népszerűsödésével mindkét nemre nagy elvárás került. Megjelent a mindig az adott kor ideálját szerepeltető temérdeknyi reklám és mozifilm.
A mozifilmek egyben arról is szólnak, hogy az egyes nemek, hogyan élik meg mivoltukat (az adott) térben és időben. Azért érdemes ezekről beszélni, mert a mozifilmeket nyereségszerző alkotásként készítik és ezért szükség van rá, hogy elnyerje az emberek tetszését, amit úgy tehet meg, ha az emberek életéből merít történeteket. Ráadásul a mozifilmek szinte kivétel nélkül univerzálisak, minden országban vetítik, promóciózzák. Az emberek beszélnek róla vagy élőszóban, vagy a közösségi oldalakon, így ezeket elemezve is kibontakozhat egy nemi kép.
Ha megnézünk egy művészeti oktatási intézményt a tanári kar szinte csak nőből áll. Ahogy megyünk egyre feljebb, komolyabb képzés felé, úgy nő a férfiak aránya. Kezdetben, a filmiparban is a férfiak domináltak. Az 1990-es évek elején a cannes-i filmfesztivál 27 filmjéből 26-ot férfi rendezett.  A díjakat a férfi főszereplők vitték el. A filmvásznon is többségében férfiakkal foglalkozó filmeket láthattunk az 1980-1990-es években. Napjainkra a nők is „helyet szereztek” maguknak. Csak, hogy néhány példát említsünk az erősebbik nem dominanciájára; az Amadeus nagy sikerű film, Mozart életét dolgozta fel. Vagy az Esőember, a Száz éves ember, Forrest Gump és még sorolhatnám. A sorozatokra is a férfiuralom jellemző. Például a híres krimi írók regényiből készült adaptációk: Sherlock Holmes és Poirot történetei. A zene és színház területén is hasonlóan billen a mérleg, a férfiak javára.
Egy énekesnő esetében nagyon fontos, hogy a férfiak mit gondolnak róla, hogy ítélik meg. És itt már nem csak a tehetség, a kinézet is számít. Ezzel ellentétben a másik nem a maga javára annyit mond: egy férfinak elég, ha az ördögnél egy fokkal szebb.
Az erősebbik nem általában a fölérendelt viszonyát hangsúlyozza. Ők a családfenntartók, ők gondoskodnak a nőkről, az ő szavuk a döntő, ők mennek el harcolni. Már az őskortól kezdve szinte mindenre ráhúzható az előbbi pár felsorolt szó. Az őskorban a férfiak halásztak, a nők őrizték a tüzet. A középkorban a férfi harcolt, ő döntött mindenről. A vezetők is csak férfiak lehettek egészen nem is olyan régmúltig. A XIII. századtól például a földesúré volt az első éjszaka joga. A nőknek nagyon sokáig nem is volt szavazati joga, illetve amikor már ők is részt vehettek, sokkal nagyobb szigorhoz kötötték (például a férfinek elég volt négy elemi osztályt elvégeznie, a nőnek hatot kellett - XX. század eleje). A gazdasági növekedés, az iparosodás során és a két világháború miatt a férfiak több teret kellett, hogy engedjenek a nőknek. Például amíg ők a fronton harcoltak, a nők beálltak a gyárakba dolgozni. Ettől függetlenül nem adták fel „vezető pozíciójukat”, ugyanis az élet- szinte- minden terültén ők dominálnak. Hiába vált általánossá napjainkra, hogy a nők is dolgoznak, a férfiak, mint annyi területen itt is előnyhöz juthatnak, bár amennyi előnyt kapnak, annyi hátrányuk is származik belőle. Sok férfi szorong, hogy el tudja-e tartani családját. Többségük inkább halmozza a feladatokat – olykor a munkahelyeket- csakhogy meglegyen a család boldogsága. Ezzel azonban időt vesznek el saját maguktól és a szeretteiktől, akikre keresnek. A maradék szabadidőt pedig el kell osztaniuk a önmaguk, család és barátok között. Már a pályájukat kezdő fiatalokban „kódolva van” a nemi megkülönböztetés.
A Figyelő-Hewitt KarrierStart végzett egy kutatást, miszerint „az egyik legszembetűnőbb különbség a pályakezdő férfiak és nők között a fizetési elvárások alakulása. A frissdiplomások átlagosan bruttó 284 ezer forintot szeretnének keresni, viszont a férfiak magasabb fizetést tartanak reálisnak, ők átlagosan 24 262 forinttal magasabb összeget kérnek munkáltatójuktól. Azok a sztereotípiák beigazolódni látszanak, miszerint a férfiak inkább mások vezetését tűzik ki célul.” Számos szociológiai kutatás szólt már arról, hogy mi a különbség a nemek keresetében. Több férfi helyezkedik el magasabb pozícióban, mint nő, illetve ugyanolyan munkát végző és beosztásban szereplő férfi több pénzt kap munkaadójától. A férfiakra sokkal inkább jellemző a harciasság, karriervágy, versenyszellem- ezeket már évszázadok óta magukkal cipelik- ez határozza meg pályaválasztásukat is.

Folytatás következik..... :)



A bejegyzés trackback címe:

https://doro.blog.hu/api/trackback/id/tr697698844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása